پایههای نظری اخلاق کارگزاران
نویسنده
چکیده مقاله:
امام خمینی(س) اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق است که با توجه به آموزههای اسلامی تلاش نموده است تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران بازگشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشة قدرتطلبی و فزونیخواهی و سوء استفاده از قدرت خشکیده شود. نویسنده در فصل اول با تعریف واژههای «اخلاق» و «علم اخلاق» و «اخلاق کارگزاران» اهمیت بررسی اخلاق زمامداران را در تأثیر مستقیم تصمیمات هیأت حاکمه بر سرنوشت آحاد مردم جامعه و فسادانگیز بودن قدرت و کافی نبودن تحدید حقوقی قدرت برای جلوگیری از انحطاط صاحبان قدرت میداند. وی در فصل دوم مقالة خود پایههای عمومی اخلاق زمامداران را بر شناخت «ماهیت انسان» و «کمالپذیری و کمالخواهی انسان» و تبیین «دنیاشناسی» و «حب دنیا» استوار میکند و مینویسد: چون انسان به حسب فطرت اصلی عاشق کمال مطلق است، اگر در افکار و کردار بشر نیک بنگریم، خواهیم دید که در تمام حرکات و سکنات و زحمات و جدیتهای طاقتفرسا، محرک اصلی عشق به کمال است و برای اینکه انسان در یافتن مصداق کمال دچار اشتباه نشود باید دنیا را بشناسد و از حب نفس غافل نشود. نویسنده در فصل سوم پایههای اختصاصی اخلاق کارگزاران را مورد بررسی قرار میدهد و مینویسد: در میان عناصر اساسی تشکیلدهندة دولت قدرت سیاسی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و چون قدرت، نیروی سرکشی است که اگر رها شود، طغیان میکند و صاحبش را به فساد میکشاند و جهانی را تباه میسازد، یا باید از قدرت چشم پوشید و خط قرمزی بیان حکومت و اخلاق کشید و یا با پذیرش قدرت به مهار آن پرداخت، نگارنده بر این باور است که امام خمینی(س) راه نجات را در چشمپوشی از زمامداری نمیبیند بلکه تلاش میکند تا با بیان ماهیت قدرت و ذکر عوارض آن و با تربیت اخلاقی، قتل را بر مرکب قدرت سوار کند. نویسنده در پایان، ریشة قدرتطلبی را در فطرت کمالجویی انسان دانسته راه مهار قدرت را شناخت ماهیت حکومت که به خودی خود ارزش ندارد بلکه ارزش آن در پیاده کردن اهداف الهی است و وظیفهانگاری حکومت و تلاش برای خدمت به مردم و حقمداری توأم با مهربانی معرفی میکند.
منابع مشابه
آسیب های اخلاق سیاسی کارگزاران در نظلام حقوقی ایران
هر قدرت سیاسی پس از شکلگیری با آسیبهای مختلفی از جمله آسیبهای اخلاق سیاسی مواجه میباشد؛ لذا کارگزاران هر حکومت، اعم از دینی و غیردینی، به همان میزان که از منصب و اختیارات و امکانات حکومتی،برخوردارند؛ در معرض انواع آفات و آسیبها نیز قرار دارند، که اینآسیبها، موجب کاهش اعتماد مردم نسبت به دستگاههای دولتی و غیردولتی، بیتفاوتی، تنبلی و بیکفایتی در سطح جامعه و در نتیجه مانع شکلگیری یک دستگ...
متن کاملمیزان انطباق اخلاق کارگزاران سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور با اخلاق کارگزاران از دیدگاه اسلام
سازمان ها برای انجام وظایف با بیشترین کارایی و اثربخشی و درنتیجه تحقق اهداف و ماموریت ها، علاوه بر رعایت قواعد سازمانی، نیاز به مجموعه ای از رهنمودهای اخلاقی دارند که آن ها را دراین امر یاری کرده و با ایجاد هماهنگی، حرکت آن ها را به سمت وضعیت مطلوب تسهیل سازد. پس از سقوط نظام شاهنشاهی که بنیادش بر جهل و فساد و تبعیض بود، نظام اسلامی که بر پایه ی علم و صلاح و عدالت در جامعه است، جای آن را گرفت....
مسئولیتپذیری کارگزاران و مدیران از دیدگاه امام علی (ع) با تأکید بر مؤلفههای اخلاق حرفهای
یکی از ویژگیهای بارز و وظیفة مهم حکومت، رعایت اصل مسئولیتپذیری در ازای حقوق دیگران است، و در اندیشه و سلوک علوی مسئولیتپذیری حکومت همان پاسخگویی به مردم است. از دیدگاه امام علی (ع)، مسئولیت مدیران حکومتی در پاسخگویی به مردم، وظیفهای بسیار مهم و آزمایش سختی برای آنان است و کسی میتواند موفقتر باشد و گوی سبقت را در عرصة خدمترسانی از دیگران برباید که در انجام وظایف و تعهدات خود در قبال جامعه...
متن کاملآسیب شناسی اخلاق سیاسی کارگزاران از منظر نهح البلاغه
حاکمان و مدیران جامعه به عنوان مجریان سیاست و مدیریت در جامعه نقش اساسی در پیشرفت یا انحطاط جامعه دارند که در بعد اخلاقی و سیاسی همواره در معرض خطرات و آسیب¬هایی قرار دارند. این رساله با عنوان «آسیب شناسی اخلاق سیاسی کارگزاران از منظر نهج البلاغه» و با شیوه توصیفی بر آن است آسیب¬هایی که مسئولان را از کارکرد مثبت به تأثیرگذاری منفی می¬کشاند و به تبع آن جامعه را به انحطاط سوق می¬دهد؛ با توجه به س...
اخلاق و روابط بینالملل؛ مجادلات نظری و فرانظری
از دیر باز این مسئله که آیا اخلاق جایی در سیاست دارد و اینکه آیا باید سیاست را از منظری اخلاقی دید یا خیر، محل مناقشه بوده است. این دعوا به طور مشخص در کنار مدعای علم مدرن مبنی بر لزوم رهایی علم از بند قضاوتهای ارزشی به این باور عمومی دامن زده است که علم سیاست و روابط بینالملل فارغ از محتوا و قضاوت ارزشی است و یا اینکه بایستی اینگونه باشد. سوال ما در این پژوهش این است که آیا نظرورزی در حوزه ...
متن کاملتعین معرفتی و مبانی نظری «بایستههای اخلاقی دانشوری» (اخلاق علم)
در عصر گسترش چتر اخلاق و تأسیس و توسعه اخلاقهای کاربردی و حرفهای، چه امری مهمتر از علم و باور که هر دم با انسان همدم است و تهی بودن آن از اخلاق، میتواند علم را مخرِّب و مخدِّر سازد. بسیاری از سنتهای فلسفی و معرفتی، از آداب و سلوک علمی سخن گفتهاند؛ با وجود این به نظر میرسد باید «اخلاق علم» را به جد در قالب یک رشته علمی در نظر گرفت و از بنیان و بنای آن سخن گفت. با وجود نگاشتههای فراوان در زمی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 18
صفحات 35- 62
تاریخ انتشار 2001-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023